سام سكوتي بداغ- فعال سیاسی

سام سكوتي بداغ- فعال سیاسی

سوالی از شیخ محمد یزدی

آیا مخالفت نمایندگان با مصوبات شورای نگهبان هم مصداق مخالفت با نظام است؟

حضرت علی (ع) می­فرمایند: «خَيرُ الكَلام ما قَلَّ وَ دَلّ». وقتی­که با شیخ محمد یزدی یکی از فقهای محترم شورای نگهبان صحبت بکنید باید کلام رنگ و بوی مذهبی به خود بگیرد و آغاز شدنش با کلام مولای متقیان آب لطفی است که بر چهره عبوس سوال پاشیده شده است.

به نظر می­رسد این روزها انبان سوال آقای یزدی پر از سوال­های متفاوت و متنوعی پیرامون اظهار نظرشان در مورد مخالفت با مصوبات شورای نگهبان و نظام و شرع است و خوانده­ام که برخی از معصومین هم از منظر فقهی به این موضوع پرداخته­اند اما داشته­های فقهی نگارنده به همان اصول فقه دو واحدی دوره کارشناسی قد می­دهد که در مقابل فقاهت فقهای عصر، بضاعت مزجات هم نمی­شود پس تنها می­توانم از دیدگاه سیاسی به موضوع نظر کنم و از همین زاویه هم سوالی دارم که حضور انور ایشان مطرح می کنم.

 

 

بارها شاهد بوده­ایم که مصوبات مجلس پس از چندین ساعت بررسی­ در کمیسیون­های تخصصی و بحث­های مفصل در صحن علنی به شورای محترم نگهبان ارسال می­شود و در آنجا خلاف قانون اساسی و یا شرع تشخیص داده می­شود. روندکار بدین صورت است که مصوبه به مجلس عودت داده می­شود و مجلس دو مسیر را طی می­کند؛

۱- مصوبه را با رفع ایرادهای شورای نگهبان برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال می­کند.

۲- بر مصوبه خود ابرام می­کند و مصوبه شورای نگهبان عودت می­شود و در صورت اصرار شورای نگهبان نظر پیشین مجمع تشخیص مصحلت نظام اعمال می­شود.

حال اگر فرض دوم را در نظر بگیریم که بارها شاهد آن بوده­ایم آیا می­توان نمایندگانی را که بر خلاف نظر شورای نگهبان بر مصوبه خود اصرار می ورزند مخالف نظام و شرع دانست؟

این وجیزه از نظر نگارشی در اندازه­های یک یادداشت معمول نیست و از همان حدیث تیتر اول تبعیت کرده است.