قرار سبز هفته پایانی مهر ماه 1397

حسین عبیری گلپایگانی – فعال محیط زیست

در هفته پایانی مهرماه حضور انجمنهای مردم نهاد در حفظ محیط زیست همچنان پر قدرت ادامه دارد و انجمنها و فعالان محیطزیستی در سراسر کشور با برگزاری همایشهای پیادهروی و فرهنگسازیهای محیط زیستی طبیعت را پاس می دارند. ما نیز به رسم هر هفته تلاش داریم در قرار سبز رسانه ای برای تمام فعالان محیط زیست کشور باشیم.

یکم. نمایندگان بیش از صد و پنجاه گروه دانشجویی برای حفظ محیطزیست در دانشگاه مازندران گرد هم آمدند.
چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیطزیست به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، 24 و 25 مهر ماه در بابلسر برگزار شد. در این نشست که اعضای شورای مرکزی مناطق هشتگانه باشگاه از سراسر کشور حضور داشتند، فعالیت های انجام شده طی یک سال اخیر را مرور و برنامه های آینده با محوریت، آب، پسماند و اکوتوریسم را تدوین کردند.

دوم. سه هکتار زمین چمن در مشکان فارس پاکسازی شد
به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش تشکل پاکسازان طبیعت مشکان با همکاری تربیت بدنی، ضمن اجرای برنامه پیادهروی، نزدیک به سه هکتار از اطراف زمین چمن ورزشگاه را از زباله پاکسازی کردند و زبالههای بازیافتی را نیز تفکیک کردند.

سوم. جشنواره غذای سالم بدون ظروف یکبار مصرف در حسینیه برگزار شد.
به همت کانون سلامت محله کوجووار تبریز آذربایجان شرقی و همیاران اجتماعی یاشیل کوجووار و به مناسبت هفته سلامت بانوان، جشنواره غذای سالم با شعار نه به ظروف یکبار مصرف در محل حسینیه مهد قرآن کوجووار برگزار شد.

چهارم. جشنواره ورزش و محیطزیست در تهران برگزار شد
گروه زامیاران به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش و با حمایت معاونت امور فرهنگی و جوانان وزارت ورزش و جوانان و همچنین ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران در جشنواره ورزش و محیطزیست شرکت کرد.

پنجم. رسم خوب آبدانانیها در توزیع نذری همچنان ادامه دارد
انجمن بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام در ایام عزاداریها و مناسبتها همچنان هنگام توزیع غذای نذری، با شعار نه به ظروف یکبار مصرف از ظروف دائمی استفاده میکنند.

ششم. 120 جلد کتاب آموزش محیط زیست به دبستانهای خاوران فارس اهدا شد.
برنامه 175 تشکل پاکسازان طبیعت فارس، با پاکسازی و فرهنگسازی مسائل زیستمحیطی در پارک شیخ احمد خاوران که درختکاری آن با همت مردم طبیعت دوست صورت گرفته برگزار شد. در این برنامه سیصد کیسه پارچه ای در سطح شهر بین شهروندان خاورانی توزیع شد. در این برنامه که با استقبال شهروندان طبیعت دوست خاورانی انجام شد، شهردار، رئیس، اعضای شورای اسلامی و دبیرانجمن هنر آفرینان و فرهیختگان هم حضور داشتند. همچنین تجهیز کتابخانه  دبستانهای دخترانه و پسرانه این شهر با 120 عنوان کتاب در حوزه محیطزیست با همکاری اداره کل محیطزیست استان فارس از دیگر برنامههای این تشکل بود.

هفتم. کوهنوردان بادرودی 10 کیلومتر از حاشیه رودخانه را پاکسازی کردند
30 نفر از گروه دوستان کوهنورد صبای بادرود، به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش با شعار همراه با طبیعت، همگام با سلامتی مسیر ده کیلومتری رودخانه دین مار استان اصفهان را از زباله پاکسازی کردند.

هشتم. روزجهانی غذای سالم در خراسان شمالی برگزار شد
به مناسبت روز جهانی غذای سالم و چالش نه به تولید زباله گردهمایی انجمن سفیران مهربانی اسفراین با حضور 350 دانش آموز این شهر برگزار شد. آموزش مضرات ظروف یکبار مصرف و اهمیت غذای سالم و بهداشت محیط  به دانش آموزان از دیگر برنامههای این انجمن بود.

نهم. درکه تهران از زباله پاکسازی شد
اعضای گروه زامیاران با همکاری کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبایی، طبیعت منطقه درکه را از زباله های رها شده با شعار سهم من از زمین پاک پاکسازی کردند تا سهمی در پاکی و نظافت محیط زیست شهرمان داشته باشند.

دهم. دانشگاه و شهرداری ارومیه هم به ناجیان نبض زمین پیوستند
ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی برنامه 164 خود را به  پاکسازی پارک قائم ارومیه اختصاص دادند. در این برنامه که با مشارکت  دانشگاه علمی کاربردی و  شهرداری ارومیه برگزار شد، اعضای این گروه به همراه کارکنان و دانشجویان  به پاکسازی محوطه پارک از زباله و ته سیگار پرداختند.

یازدهم. کارگاه آموزشی شناخت و تفکیک زباله در مدارس رشت برگزار شد.
با همت انجمن بوم بانان گیلان در دبستان پسرانه دانیال نبی و پیش دبستان و دبستان غیردولتی دخترانه هوشمند کارا، کارگاه آموزشی محیط زیستی با موضوعات پسماند یا زباله و اهمیت تفکیک زباله تر از پسماند خشک و جدا سازی زباله های خشک از یکدیگر برگزار شد. این کارگاه ها با هدف آموزش و فرهنگسازی و با استفاده از ابزار کمک  آموزشی مثل نمایش فیلم و نیز با برپایی جلسه  پرسش و پاسخ در دو روز برپا شد.

دوازدهم. شیروانی ها از میدان تا بلوار را از زباله پاکسازی کردند
اعضای گروه طنین پاکبانان شیروان در استان خراسان شمالی در برنامه شصت و چهارم خود، مسیر میدان معلم تا بلوار خاتم الانبیا را پاکسازی کردند.

سیزدهم. ته سیگارها با پارک ملت مشهد خداحافظی کردند
همیاران محیط زیست و حیوانات استان خراسان رضوی با همکاری مدیریت بوستان ملت در دو ساعت، حدود پانزده هزار فیلتر سیگار را از روی زمین این بوستان جمع آوری کردند و به طور همزمان در گوشه ای دیگر این بوستان، جمعی از این همیاران مشهدی به منظور آگاه سازی و فرهنگ سازی از مضرات این قاتل طبیعت برای مردم توضیحاتی ‌دادند.

چهاردهم. تور گردشگری منطقه مُنگره، همراه با پاکسازی انجام شد
انجمن هواداران کارون زلال شوشتر خوزستان ضمن برپایی تور گردشگری محیط زیستی در منطقه منگره، اقدام به پاکسازی طبیعت بکر و زیبای این منطقه نمودند. این برنامه با هدف ترویج حفاظت از طبیعت و محیط زیست در برنامه های گردشگری انجام گرفت.

پانزدهم. محیط بان خوزستانی با آموزشهای خود از طبیعت حفاظت کرد
گروه رفتگران طبیعت بهبهان در صدوبیست وچهارمین برنامه محیط زیستی خود، به پاکسازی منطقه حفاظت شده خائیز پرداختند. همچنین توسط محیط بانان این منطقه توضیحاتی درخصوص ارزش گونه های جانوری منطقه وعلل مرگ توله پلنگی که به تازگی در این منطقه پیدا شده بود به حاضرین توضیحاتی ارائه شد.

شانزدهم. پویش کاغذ زباله نیست در بم راه اندازی شد
با همت سمن یاوران ندای زمین، همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر بم و با حضور فرماندار و مسئولین شهری، پویش مردمی جمع آوری کاغذهای باطله و کتاب های کهنه با هدف فرهنگ سازی بازیافت، در مرکز خرید اطلس بم در استان کرمان آغاز شد. درآمد حاصل از این طرح صرف کمک به خانواده های بی بضاعت زندانیان بم خواهد بود.

هفدهم. همایش پیاده روی خانوادگی در لرستان برگزار شد
به مناسبت هفته تربیت بدنی، همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان پلدختر با هدف ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و تشویق همگان به حفاظت از محیط زیست و آگاهی نسبت به آن با پیشنهاد اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و همکاری اداره ورزش و جوانان و هیات ورزشهای همگانی با شعار نشاط و تندرستی، با داشتن محیط زیستی سالم برگزار شد. در این همایش پیاده روی امام‌ جمعه شهرستان، فرماندار و سایر مسئولان و آحاد مردم نیزحضور داشتند.

هجدهم. فرهنگ استفاده از وسایل بازیافتی در مدارس مسجد سلیمان فراگیر شد
دانش آموزان پایه اول دبستان گلزار دانش در مسجدسلیمان نکات و مباحث آموزشی دروس خود را از طریق ابزار تهیه شده از وسایل بازیافتی که توسط معلمشان آماده شده فرا می گیرند. این موضوع در افزایش فرهنگ محیط زیستی دانش آموزان و کاهش تولید پسماند توسط آنان و استفاده از وسایل دور ریختنی تاثیر بسزایی داشته است.

نوزدهم. گلستانی ها خانوادگی پارک جنگلی را پاکسازی کردند
خانواده های کردکوی در استان گلستان با همت تشکل جهان نما پارک جنگلی امام رضا را پاکسازی کردند.

بیستم. بهبهانی ها برای ساخت هوای خوب رکاب زدند
اعضای گروه رفتگران طبیعت بهبهان درصبح آخرین جمعه مهرماه مسیر میدان شهید محسنی تا میدان ارجان و پارک بعثت را باشعار هوای خوب ساختنی است، رکاب زدند.

بیست و یکم. تالاب چغاخور نفسی تازه کشید
تالاب چغاخور بروجن با همت سی نفر از اعضای گروه رفتگران طبیعت استان اصفهان از زباله پاکسازی شد.